Quaife ATB lukko 6MTT450 vaihteistoon

Vaihdatin alkusyksystä 2021 Mandariiniin Quaifen ATB lukkoperän.

Vanha avoin tasauspyörästö oli jo pahoin kärsinyt.

Vaikka tein vaihteistolle ja samalla tasauspyörästölle RVS-käsittelyn noin 80tkm aikaisemmin, olin jo pahasti myöhässä kulumavaurioiden suhteen. Kulumavaurioiden päällä on havaittavissa jonkin verran lasimaista keraamista pintaa.

Kuvasta näkyy huonosti, mutta kontaktikulma oli pikkurattaiden välillä aivan väärä ja lisäksi vanha tasauspyörästö on joka suuntaan löysää täynnä. Joistakin hampaista puuttuu myös pieniä paloja ja sen sai ajoittain käsin pyöritellen lukittumaan vika-asennon vuoksi.

Uusi tasauspyörästö tuli siten hankituksi hyvään aikaan. Lähes viime hetkillä.

Kyseessä on Quaifen ATB eli yhden sortin Limited Slip lukkoperä. Akronyymi ATB tarkoittaa Automatic Torque Biasing eli automaattista väännön säätöä. Se toimii matopyörillä Torsenin kaltaisella, mutta hieman siitä eroavalla patentoidulla tekniikalla. Eroa pitäisi olla muun muassa siinä, ettei tämä tasauspyörästö toimi missään olosuhteissa ”nollakitkalla” täysin avoimena. Se kuitenkin antaa etuvetoiselle tarpeellisen määrän pyörien pyörimiseroa ja ”lukitsee” huomaamattomasti saumattomalla väännön tasaamisella. Päästämättä huonommalla pidolla olevaa pyörää sutimaan (paremmalla pidolla olevaa enempää).

Valitettavasti en huomannut ottaa siitä kuvia ennen asentamista. Sen ulkoasu kuitenkin eroaa jonkin verran alkuperäisestä avoimesta. Keskiosa on tiivis metallimöykky, josta näkyy hieman päistään ulos tulevia matopyöriä. Sen sisäinen rakenne on melko monimutkainen, vaikka toisaalta varsin nerokkaan yksinkertainen. Ehkä palaan siihen aiheeseen syvemmältä toisella kertaa.

Havaintokuva Quaife ATB tasauspyörästöstä Fordille.

Mk3 Focus ST:ssä on ensimmäisenä Fordin ajoneuvomalleista myös jarruilla vastaavaa toimintoa tekemään pyrkivä ohjelmisto, jonka toiminta tukee tasauspyörästön toimintaa eikä näiden kahden teknisen toteutuksen yhteistyössä tunnu olevan mitään ongelmaa. Lukko sitoo hyvin kiihdytyksiin ja tarjoaa hyvät kaarreajo-ominaisuudet.

Joissakin hieman uudemmissa Focus ST/RS malleissa oli mahdollista ottaa sama tasauspyörästö (tai sen nelivetolähdöllinen malli RS) lisävarusteena tai jopa vakiovarusteena (mm. RS limited edition) tehdasasenteisena.

Tässä vielä pieni videopätkä vanhan avoimen tasauspyörästön kunnosta (klapista) noin 150tkm ajettuna.

Myös vanhat ulostulon (tasauspyörästön/vetoakselien) poskilaakerit olivat pahoin kärsineet. Kuvassa näkyykin miten niihin on päässyt tulemaan syvää uraa ja öljysellä pinnalla on vielä jotain metallihippuja.

Oletan RVS pelastaneen vaihteiston täystuholta, sillä tämäkin pahoin kärsinyt pinta on kaikesta huolimatta huomattavan sileä ja siinäkin on lasimainen kova pinta. Valoa vasten sivusta näkee paremmin sen muodostuneen pinnan ja johtavuustesterillä se on pääosin johtamatonta toisin kuin normaali laakeriteräs.

Oheisissa kuvissa on vielä lisää vetopyörästön poskilaakerin osia; sisäkoolin ja kartiorullien karkaisu on pettänyt kuorman alla liiasta lämmöstä ja voitelun pettämisestä, mutta vaurioiden päälle vaikuttaa tulleen lasimainen pinta (RVS siis tehnyt mitä pitääkin ja suojannut täystuholta).