Kategoriat
not terae proof

Klarna ei ole terae proof

Erehdyin ottamaan kulutusluottoa Klarnan rahoituksesta, kun ostin hieman yli vuosi sitten tietotekniikkaa. Senkin jälkeen käytin kyseistä rahoitusta jonkin verran, lähinnä näennäisen helppouden takia.

Tuotteelle tehtiin myyjäfirman taholta rahahyvitys takuun puitteissa, joka maksettiin alkuperäistä maksutapaa käyttäen. Siten rahapalautus tuli tapahtua Klarnan kautta.

Oli keskiviikko 27.5.2020 ja alku vaikutti olevan helppoa kuin ostaminen ja luoton ottaminenkin, chatissa asiakaspalvelu oli palvelualttiin oloinen ja sain välittömästi palautusta varten täytettävän lomakken linkin ja asianumeron. Yleensähän tämä tarkoittaa, että kaikki on kunnossa, enää odotellaan täytetyssä lomakkeessa luvattu muutama päivä rahan kilahtamista omalle tilille takaisin – tai enintään 2 viikkoa, kuten he lupaavat.

Rahat siirretään ilmoittamallesi tilille. Huomioithan, että rahan näkymiseen tililläsi saattaa mennä muutama pankkipäivä.

(Klarna, 27.5.2020)

Ne maksimiajaksi asiakaspalvelusta ja lomakkeella ilmoitetut enintään 2 viikkoa kuluivat, eikä rahoja kuulunut.

Oli lauantai 13.6.2020 kun aloin selvitellä asiaa. Chat-asiakaspalvelu oli suljettu iltaisin/yöaikaan koronaviruskevään varjolla, sen tavoitti vain tiettyihin aikoihin päivästä ja enää ei ollut siihen aikatauluun sopiva aika. Sähköpostiasiakaspalvelu oli lakkautettu tämän ehdottoman vaivattoman uuden paremman 24/7 asiakaspalvelun korvatessa sen. Ainakin automaattivastauksensa mukaan. Todellisuudessa asiakaspalvelua ei siis tavoittanut siinä hetkessä lainkaan.

Chatit kulkevat lennokkaammin

Siksi tämä sähköpostiosoite ei ole enää käytössä.
Jos haluat smooothia palvelua, chattaa meille. Olemme täällä kellon ympäri!

(Klarnan sähköpostiasiakaspalvelun automaattivastaus, 13.6.2020)

Sain kuitenkin lopulta asiakaspalvelunsa viiveellä kiinni, kun huutelin someen. Ilmeni, että asia voidaan hoitaa jonkin lomakkeen kautta myös siten, että he ottavat sähköpostitse yhteyttä… ok. Mielenkiintoisia käänteitä.

Kiitos, että otit yhteyttä asiakaspalveluumme.

Teemme parhaamme vastataksemme sinulle 24 tunnin sisällä.

(Klarnan sähköpostiasiakaspalvelu, 15.6.2020)

Melko pitkän vuorokauden jälkeen sain lopulta asiaan uuden vastauksen sähköpostitse. Siinä kerrottiin, että saatavani tarvitsee lisätietoja, jonka vuoksi aikaisempi palautuslomake pitäisi täyttää uudelleen. Siitä ei ollut kerrottu mitään, mitä tietoja puuttuisi. Eikä niitä puuttunutkaan, mikä kävi myöhemmin ilmi. Otin yhteyttä chatissa asiakaspalveluunsa, mutta juttu ei tuntunut kulkevan kovin lennokkaasti eteenpäin lupauksista huolimatta.

Talouosastomme on nyt tarkistanut rahanpalautuksesi tilan ja palauttaaksemme summan 599,90 EUR sinulle, tarvitsemme vielä lisätietoja. Olethan  ystävällinen ja täytät turvallisen rahanpalautuslomakkeemme uudelleen osoitteessa www.klarna.com/fi/rahanpalautus.

Tapahtumanumerosi  on 1xxxxxxxx0.

Rahat näkyvät tililläsi tiedot saatuamme viimeistään 14 päivän kuluttua, mutta useimmiten aikaisemmin.

(Klarnan sähköpostiasiakaspalvelu, 22.6.2020)

Annoin heille palautetta ja toistin vaatimukseni saada asiat kuntoon mahdollisimman pian. Vaadin myös saada lakisääteiset viivästyskorot, etenkin kun he hillosivat rahojani sinä aikana, minä nyhtivät itseltäni korkoja heidän suuntaansa maksamattomista osuuksista, antamatta mahdollisuutta käyttää näitä varoja lainan pois maksamiseksi.

Asiakaspalvelu vastasi sovelluksen chatissa, etteivät he maksa palautuksista korkoja. Itsessään heiltä olleen alkuperäisen saatavan 599,90€ maksu saatiin kuitenkin tilille useamman välivaiheen jälkeen 1.7.2020, kun sen olisi pitänyt olla tilillä viimeistään 11.6.2020 heidän ilmoittamansa maksuaikataulun rajoissa. Täten siis viivästyskorkoja, edelleen lakisääteisiä ottamatta kantaa siihen mitä mieltä velallinen on asiasta, jäi maksamatta 11.6. – 1.7.2020 väliseltä ajalta minulle.

Maksoin lopun velkani 379,69€ pois 4.7.2020 ja se kirjautui Klarnan järjestelmään 6.7.2020. Sain kuittausviestin sähköpostiini ja lähdin tarkastelemaan asioita, jotta pääsen varmasti irti tästä firmasta lopullisesti.

Palvelussa minua odotti uusi yllätys: 380,23€ lisäsaatava Klarnan suuntaan. Tämä osoittautui vuorokautta myöhemmin virheeksi, mutta chat-asiakaspalvelu ei nähnyt asiaa vaan sanoi, että se olisi maksettava.

Minä näen että tuo ilmoittamani summa tulisi vielä maksaa. Siirän tapauksen toiselle osastolle käsiteltäväksi, ja he osaavat tarkemmin vastata miksi tuo ei ole vielä kokonaan kuitannut tuota velkaa.

(Klarnan chat-asiakaspalvelu 6.7.2020)

Tässä vaiheessa kiehahti, joten lähdin uudelleen perimään vielä itselläni olevia saatavia. Muistutin maksamatta jääneistä viivästyskoroista ja niiden lakisääteisyydestä. Lisäksi olen vaatinut heiltä 40€ kertasaatavaa, joka on yritysveloissa sallittu perintätoimen yhteydessä, mutta siihen eivät ole ottaneet koskaan mitään kantaa.

Hei Teemu, kiitos yhteydenotostasi. Klarna kuukausilaskusi kokonaisvelka on nyt 0,00 EUR. Maksusuorituksesi on kirjautunut tänne meille eilen illalla, yhteydenottosi jälkeen. Tämän vuoksi asiakaspalvelijamme on valitettavasti antanut sinulle eri informaatiota. Kuukausilaskun saldo päivittyy aina päivittäin, jonka vuoksi asiakaspalvelija oli myöskin antanut sinulle saldona eilisen saldon, eikä sen päivän saldoa, jolloin olit maksun suorittanut. Maksusuoritusten kirjautumiseen menee normaalien pankkiviiveiden mukaisesti yleensä noin 2-5 pankkipäivää.
Kun maksusuoritus kirjautuu, hyvitetään maksusuorituksen jälkeen tulleet lisäkorot automaattisesti, mikäli kuukausilaskun kokonaissaldo on maksettu kerralla pois. Tämän vuoksi sinullekin oli nyt tullut 0,00 EUR, sillä olit maksanut kuukausilaskun kokonaissumman silloisena päivänä.
Liittyen vielä rahanpalautukseesi. Voimme suorittaa sinulle viivästyskorkolain mukaisen viivästyskoron rahanpalautuksestasi. Laskin rahanpalautuksesta tulleen viivästyskoron, joka on kohdallasi 2,29 EUR. Laitoin asiasta vielä talousosastollemme viestiä, ja palaamme sinulle asiaan kun viivästyskorko on valmis suoritettavaksi sinulle.

(Klarnan chat-asiakaspalvelun erikoistunut asiakaspalvelija 7.7.2020)

Seuraavan viestin sainkin sitten pidemmän ajan päästä, viimeinkin asia olisi hoidettu pian loppuun ja likipitäin oikein ja asiakasta (sekä lakeja) kunnioittaen.

Hei Teemu,
Viivästyskorko 2,29 EUR voidaan suorittaa sinulle. Kyseessä on kuitenkin erillinen rahanpalautus, joten pyydämme sinua ystävällisesti täyttämään vielä rahanpalautuslomakkeemme, jotta turvallinen rahanpalautus voidaan suorittaa.

—cut cut—

Kun olemme vastaanottaneet kaikki palautukseen tarvittavat tiedot, tulee talousosastomme vielä käsittelemään rahanpalautuslomakkeen, ja suorittamaan sinulle palautuksen lomakkeella ilmoittamaasi tilinumeroon. Rahanpalautus näkyy pankkitililläsi suorittamisen jälkeen yleensä noin 2-5 pankkipäivän, kuitenkin yleensä korkeintaan 10 päivän kuluessa.

(Klarnan erikoistunut asiakaspalvelija chat-asiakaspalvelussa 16.7.2020)

Tänään 22.7.2020 sainkin sitten yllätyksekseni kokea, että kaikki on edelleen päin p…

Tuli vanha jo tutuksi tullut viesti talouspuolelta, että lomakkeen sisältö ei olisikaan kelvollinen, vaativat täyttämään uudelleen ja aloittamaan alusta tämän kahden viikon maksimikäsittelyajan. Nyt kuulemma pitäisi liittää tähän heiltä päin olevaan saatavaan kuittikopio siitä että olen heille maksanut sellaisen summan. Siis mitä ihmettä?!

Otin yhteyttä chat-asiakaspalvelijaansa, joka ei ymmärtänyt yhtään mitään. Neuvoi kuin olisin maksanut heille liikaa ja vaikka screenshotein esitin tilanteesta nopean katsauksen, samassa chatissa ylempänä ikkunassani olevat tiedot, niin asiakaspalvelija ei ymmärtänyt asiaa. Lopulta asiakaspalvelija vain katkaisi chatin poistumalla siitä.

Vastasin sähköpostiviestiinsä, että mistähän h*tistä on kyse ja ettei siihen kuulu mitään lisäliitteiden tarpeita vaan heidän tulee suorittaa se heidän puolelta annetun viitteen mukainen saatavani minulle.

Otin yhteyttä Twitterissä aspaansa, joka ei ymmärtänyt sen enempää, ilmaisin mielestäni melko selkeästi miten pielessä asiat heillä ovat.

Laitoin myös Facebookiin vastaavan päivityksen, jotta varoittava esimerkki näkyy laajalti.

Nyt kirjoittelen tätä ja periaatteen vuoksi heidän on ehdottomasti suoritettava velvollisuutensa mukaiset saatavat suuntaani HETI, riippumatta siitä ettei vaadittu korko-osuus ole edes niin iso kuin mitä he itse ottivat korkoa samalta ajalta vastaavasta summasta omasta velastani heille päin. Tai sitäkin suuremmalla syyllä.

Harkitsen raskaampia perintätoimia, mutta toivon tämän asian hoituvan jollain tapaa siististi vielä tästä pisteestä loppuun. Alkaa mennä hyvin likaiseksi.

Muokkaus 22.7.2020 klo 17:58: lähetettyäni tämän linkin chat-aspalleen, sekä Twitteriin ja Facebookiin asiayhteyden yhteyteen, sain chatista takaisin viestin, että siirtävät jälleen asian toiselle osastolle hoidettavaksi. Lupailivat tämän toisen osaston palaavan asiaan mahdollisimman pian chatin kautta. Tällä kertaa oli jälleen sävy asiakasta kunnioittava ja vasteaika hyvä, kuten myös Twitterin kautta tavoitellessa. Twitterissä pyysivät privachattiin sitä kautta, mutta olin jo ilmaissut mielestäni riittävän selkeästi, että olen tästä jo ollut yhteydessä sähköpostin ja chatin kautta, enkä enää käytä siinä tilanteessa kolmatta yksityiskeskusteluvälinettä kanssansa.

Muokkaus 23.7.2020 klo 8:48: sain jälleen erikoistuneelta asiakaspalvelijalta chat-viestin. Pahoitteli tapahtunutta, virheistä/palautteeni pohjalta kuulemma aloitetaan sisäinen asioiden tutkinta ja korjaustoimet. Tämä on hieno asia. Viivästyskorot menevät kuulemma mahdollisimman pian maksuun vailla lisätoimia omasta suunnastani.

Kauan se kesti, mutta mikään ei ole mahdotonta. Oikeus on voittanut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *