Ford Performance ”RS” etujarrut

Jo kauan sitten (Alastaro 2014) kävi selväksi, että alkuperäiset etujarrut yksimäntäisellä liukusatulalla ovat liian kevyttä kaliiberia omaan hupikäyttööni. Tällöin sain ABS-moduulilta virhekoodin liian kuumista jarrulevyistä; jarruilla toimiva etupyörien voimanjaon tasaaminen (elektroninen lukkoperätoiminto) ja kaarreajossa avustava sisemmän puolen jarrutus olivat liikaa niissä olosuhteissa.

Näin vuonna 2019 saatiin viimein Ford Performance -brändillä myytävät Brembon ”RS-etujarrut” suoraan kotimaiselta maahantuojalta. Hintakin on maltillinen (alle tonnin).
Kyse on samasta Focus RS mk3 (2016) etujarrusetistä, jonka sai tilata mk3 ST:n facelift-malliin valmiiksi asennettuna.

Teknisistä tiedoista oleellisimmat ovat nämä:
– 4-mäntäinen yksiosainen satula
– 350mm jäähdytetty levy.
Extrana setissä uudet jarruletkut ja tukivarteen pultattavat ilmanohjurit, jotka nekin ovat RS-mallissa vakiona mukana.

Kaikki ei mennyt kuten Strömsössä, vaikka asennustyön teki suomenruotsalainen.
Se mitä olen oppinut Made in U.S.A. tuotteista piti jälleen paikkansa. Bolt-on tarkoittaa kevyttä pajavasaran käytön tarvetta.

Näinpä Nikke pääsi näyttämään sepäntaitojaan ja pakotti jarrukilvet suoriksi. Ilman tätä muutosta levyt eivät olisi mahtuneet kunnolla, vaan jääneet laahaamaan peltireunaan.

Nikke modifioi jarrukilvet pajavasaralla (pieni vika = pieni leka)

Oheinen kuvamateriaali olkoon todisteena tästä kovaa melua aiheuttaneesta pakollisesta toimenpiteestä, joka sisältyy asennusohjeen lauseeseen ”Modify the factory ST brake splash shields for RS caliper clearance”. Kuvamateriaali näytti vain reunoista poistettavat palat, jotka ottaisivat kiinni uuteen isompaan jarrusatulaan. Pajavasaran käytön tarpeesta ei ollut mitään mainintaa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Uudet jarrut toimivat todella tasaisesti ja täsmällisesti. Vie varmasti jonkin aikaa totutella tähän, sillä poljinta saa painaa hieman voimakkaammin ennen kuin tulee se kovempi tarraaminen. Jos jarrupoljinta polkaisee äkisti, tapahtuu todella nopea pysähtyminen.

Suorituskyky radalla jää nähtäväksi myöhemmin, sillä joudun jättämään yhdet ratapäivät väliin niskan hermosäryn vuoksi. Lisäksi odottelen vielä taakse uusia jarrulevyjä ja -paloja. Eli tämä jarrupäivitys-juttusarja saa myöhemmin jatkoa ja tällöin saattaa olla jo paremmin kokemuksia käytännön suorituskyvystä.

Vastaa