Autoni: Mandariini

💛 Mountune store 💛

Focus ST 2013 ”Mandariini”

Auton perustiedot

Malli: Focus ST 2.0L EcoBoost (mk3, valmistuspäivä 26.06.2013)

Väri: Tangerine Scream

Suorituskyky mitattuna: huiput lapussa n. 400 Nm / 280 heppaa
Todellinen suorituskyky: vääntää yli 250Nm 1200 – 6200 RPM ja sutii turhan herkästi 3500 – 5500 RPM

Moottori ja vaihteisto on RVS-käsitelty. Käsittelyainetta on ollut moottoriöljyjen seassa 34 – 128tkm välisen ajan vaihtelevia määrejä ja vaihteistossa tuplakäsittely 72tkm alkaen.

Moottorin nesteet
Moottoriöljy: Castrol Magnatec prof. E 5W20 (ratapäiville + RVS)
Vaihteistoöljy: Castrol Syntrans FE 75W + RVS T6
Jäähdytysneste: Fordin suositellut (vaihdettu 31.5.2019)

Tekniset parannukset:

  • sound symposer pois
  • jäykempi moottorin/perän alatuenta
  • paremmin virtaava ahtoputkisto ja imuputkisto
  • huohotus imusarjaan ulkoilmaan keruusäiliöllä
  • huohuotuksen reitti imusarjaan katkaistu
  • kestävämpi ja jäykempi ahtopaineensäädin
  • isot Ford Performance Focus RS mk3 etujarrut
  • ratakelpoiset takajarrulevyt ja -palat (EBC)

Moottorinohjauksen ohjelmisto on yhä Fordin huoltoportaalista päivitetty versio. Ei ulkopuolisia viritysohjelmia.

Lähdin parantamaan suorituskykyä vähentämällä häviöitä ennen tehon lisäämistä ohjelmallisesti.
Ja miksikö? No, koska voin. Koska Ecoboost. Ford. Kehitys. Optimointi. Jo tehtäväksi määritellyn tehon vapauttaminen käytettäviin.

Kirjoittelen lisää tästäkin blogiosuudessa… 🙂