Autoni: Mandariini

Auton perustiedot

Malli: Focus 2.0L EcoBoost ST (2013)

Valmistuspäivä: 26.06.2013

Väri: Tangerine Scream

Moottori ja vaihteisto on RVS-käsitelty. Useita kertoja.

Ensimmäisen moottorin RVS-käsittelyn tein jo hieman yli 30tkm ajomäärän jälkeen. Tällöin oli takana vasta parit ratapäivät ja vaihtelevaa arkiajoa. Käsittely ei kuitenkaan todennäköisesti onnistunut tällöin kovin hyvin, koska olin hölmöyksissäni lisännyt aikaisempiin öljyihin myös MoS2-lisäaineen. Toistin käsittelyn useita kertoja ja tätä kirjoittaessanikin öljyjen seassa oli jälleen tuhti annos RVS-geeliä. Syynä varmuuden maksimointi, koska harrastuksiini kuuluva moottoriurheilu ja erityisesti suosimani Ahveniston rata on melko haastava ympäristö selvitä vakio öljypohjalla voitelutarpeesta.

Vaihteiston kanssa pääsi käymään paha moka, sillä RVS-käsittelin sen vasta yli 70tkm ajettuna. Ja pohjalla oli tällöin jo iso määrä rata-ajoa. Lisäksi vaihteistossa vaikutti olevan hieman vajaatäyttöä tehtaan jäljiltä. Tästä oli seurauksena alkuun päässyt massiivinen vaurio tasauspyörästössä ja vähäisemmät vauriot poskilaakereissa. RVS-käsittely oli kuitenkin havattavissa jo syntyneiden vaurioiden päällä pinnoilla. Se ei kuitenkaan riittänyt korjaamaan virheellisiä kontaktikulmia ja tasauspyörästön toiminta vaihteli lähes täysin jumiin jäävän paloja irti lohkaisseen ja avoimen löysän pyörästön välillä. Öljyt olisi pitänyt vaihtaa jo ennen tuota ja laittaa RVS uusien sekaan. Asia kävi ilmi, kun autoon asennettiin Quaife ATB-lukollinen tasauspyörästö. Uuden ”lukkoperän” asennuksen jälkeen tein runsaalla määrällä uuden RVS-käsittelyn noin 150tkm ajomäärän kohdalla (runsaan 200 ratakierroksen ja arkiajojen jälkeen). Tuo määrä vastaakin suunnilleen WRC-autojen vaihteiston uudelleenrakentamisen ajomääriä, joten ihan hyvin on kestänyt siihen nähden näinkin.

Auton nesteet
Moottoriöljy: Castrol Magnatec Prof E. 5W20 tai A5 5W30 (+ RVS)
Vaihteistoöljy: Castrol Syntrans FE 75W (+ RVS T3 + RVS T6A 💪)
Jäähdytysneste: Ford valtuutetun huollon täyttämä (vaihdettu 31.5.2019)

Tekniset parannukset:

  • sound symposer pois
  • Mountune vaihteiston alatuenta
  • Mountune ahtoputkisto ja imuputkisto
  • huohotuksen keruusäiliö (huohotusjärjestelmä palautettu vakioksi 2020)
  • Mountune ahtopaineensäädin (vakiotyyppinen, ei blow-off)
  • Ford Performance Brembo RS etujarrut
  • EBC Yellowstuff jarrupalat, takana EBC uritetut levyt
  • Quaife ATB tasauspyörästö
  • Mountune MP275
  • Mountune vaihdevälin lyhennin

Kirjoittelen lisää näistä blogiosuudessa… 🙂