Aloittelijan opas: väistä (verkko)kaupan perustamisen sudenkuopat

Kun lähdet perustamaan verkkokauppaa tai mitä tahansa kauppaa ja luomaan liiketoimintaa, kannattaa palkata ammattilainen tai useampikin avuksi. Usein aloittaminen vaikuttaa lapsellisen helpolta myös ilman aikaisempaa kokemusta, mutta eteen voi tulla viiveellä monen sortin haasteita ja jopa todellisia ongelmia.

Aloittaessa tulee olla hyvin hallussa ainakin seuraava lista asioita:
  • Yritus tulee olla perustettuna ja sillä Y-tunnus voimassa, aloittelevalle yrittäjälle Tmi on hyvä vaihtoehto. (PRH.)
  • Yritys kannattaa olla rekisteröitynä ALV-rekisteriin (verotunnusta tarvitaan usein etenkin ulkomaan kaupassa) ja ennakkoperintärekisteriin. (PRH)
  • Jos olet aikeissa käydä EU:n ulkopuolista kauppaa, tarvitset myös EORI-numeron. Vaikka se muodostuu suoraan yritystunnuksestasi, aivan kuten kansainvälinen ALV-numerokin, rekisteröinti on suoritettava erikseen Tulliin. (Tulli)
  • Kannattaa hankkia kirjanpitäjä, sillä huonosti hoidettu kirjanpito tulee kalliiksi ja hyvin hoidettu kannattavaksi.
  • Kaikki asiointi kannattaa tehdä nykyisin sähköisesti, siihen tarvitset myös sähköisen henkilöllisyystodistuksen. Suomessa kelpaa yrityksen tai yrityksen edustajana virallisesti toimivan henkilön omat pankkitunnukset tai Mobiilivarmenne, mutta muihin EU-maihin tarvitset sähköisen henkilökortin. Muut asiointitavat ovat paitsi hitaampia, myös yleensä huomattavasti kalliimpia ja epävarmempia. (Poliisi)
  • Jos haluat käyttää verkkomaksuissa korttimaksuja, on syytä varautua olevan joissakin tapauksissa tarpeen rekisteröidä paikallinen sivuliike/tytäryritys toiseen EU-maahan (esimerkiksi Irlantiin).

Ei ole vaikeaa, mutta kannattaa silti pyytää joku kokeneempi aluksi, jos olet ensikertalaisena liikkeellä.

Teknisempiä verkkokauppaan liittyviä asioita onkin sitten isompi lista ja monet niistä vaatii laajaa perehtymistä ja kokemusta. Mainitsen tässä niistä vain muutamia usein unohdettuja.
  • Tarvitset verkkokauppaohjelmiston (esim. WooCommerce)
    • Pilvipohjaiset ratkaisut on nykypäivää
    • Palvelumalliksi kannattaa valita SaaS eli huolehdit itse vain ohjelmiston valinnasta ja käytöstä
      • Valinnan paikka: otatko halvimman vaihtoehdon jostain sijainti tuntematon vai panostatko vähän enemmän?
      • Oikeudelliset seikat suosivat tunnettua sijaintia paitsi palvelun toteutukselle, sen myyjälle.
        • Kun teet kauppaa lähinnä kotimaassa, valitse kotimainen. Huom! myyjä voi olla silti muusta EU-maasta.
        • EU:ssa on syytä valita fyysinen sijainti ja palveluntarjoaja EU:n sisältä, ei esimerkiksi USA.
        • USA kauppaan sen sijaan kannattaa valita paikallinen toimija kumppaniksi.
      • Kun haluat tavoitettavuuden olevan paras mahdollinen, fyysinen läheisyys on aina etu.