Tuunailun vaikutukset polttoaineenkulutukseen (0-109tkm)

(Korjattu versio, alkuperäinen sisälsi laskuvirheitä kaavassa.)

Laskeskelin polttoaineen kulutuskeskiarvojen jakaumaa suhteessa tehtyihin muutoksiin. Mitään täydellistä vertailua ei vaihtelevan ajon takia saa aikaan, mutta joitakin selkeitä muutostrendejä on havaittavissa

Lähtökohtana oli uuden auton kulutuslukemat 0-35tkm ajolla. Tämän ajan keskiarvo oli 9,40 L/100km.

Ensimmäinen RVS-käsittely tuli laitetuksi moottoriin noin 35tkm paikkeilla. Noin 36tkm kohdilla vaihdoin virtaavammat ahtoputket. Tästä noin 37tkm myöhemmin RVS-geeliä livahti myös vaihteistoon.
Moottorin RVS-käsittelyn alussa bensa maistui ja vielä ahtoputkien vaihdosta noin 2tkm matkan ajan kului bensaa karvan yli 10 L/100km keskiarvolla, mutta siitä vaihteiston käsittelyyn mennessä keskiarvoksi jäi enää 9,24 L/100km. Tämä on noin 1,7% vähemmän kuin lähtökohta uudella moottorilla. Noin 46tkm paikkeilla lisätyllä WaterWetterillä ei vaikuttaisi olleen suurta merkitystä kulutukseen, vaikka se madaltaa käyttölämpötilaa ja tekee täten nesteistä hieman heikommin juoksevia.

Vaihteiston käsittelystä seuraavaan isompaan muutokseen kului noin 72tkm - 94tkm välinen matka, jonka aikana kulutuskeskiarvo vakiintui lukemaan 9,38 L/100km. Tämä on noin 1,6% isompi kulutus kuin ensimmäisen RVS-käsittelyn jälkeen, mutta yhä noin 0,2% pienempi kuin lähtötilanteessa.

Mainittu seuraava isompi muutos oli turbon imupuolen ahtaiden putkien ja K&N suodattimen vaihto. Noin matkalla 94 - 109tkm kulutuskeskiarvo laski jälleen. Se asettui täten lukemaan 9,31 L/100km. Tämä on noin 1% pienempi kulutus kuin oli uudella moottorilla, mutta noin 0,8% isompi kulutus kuin ensimmäisen RVS-käsittelyn jälkeinen matalampi kulutus oli. Se on kuitenkin 0,8% pienempi kulutus kuin vaihteiston RVS-käsittelyn jälkeen, joten tämä imupuolen parannus antoi 0,8% parannetun hyötysuhteen.

Jos vaihteistoöljyjen heikentynyt notkeus palautettaisiin lähtötasolle, saatettaisiin päästä noin 9,16 L/100km eli 2,5% lähtötilannetta parempaan hyötusuhteeseen. Tämä on teoreettinen mahdollisuus ja odottaa vielä todentamistaan.

Varmaa on joka tapauksessa se, että Mountunen viripalikat imu- ja ahtopuolelle yhdessä paransivat hyötysuhdetta. Vähintään 0,8%.
Melko varmaa on myös se, että RVS-geeli paransi moottorin hyötysuhdetta.

<3 tech