Mitä sytytystulpat kertovat

Usein kuulee sanottavan, että tulppien keskielektrodin keramiikasta näkee, käykö laihalla vai onko seos ok. Ei se kuitenkaan ihan näin yksinkertaista ole. Toki todella pahasti rikkaalla seoksella ja liian kylmillä tulpilla saa tulpan mustaksi, mutta kaikki muu onkin moniulotteisempaa.
Mitä sytytystulpat siis meille kertovat ja miten?

1. sivuelektrodista näkee monia asioita:
- raja puhdistuneelle metallille kertoo kuinka sopiva lämpöarvo tulpalla on (rajan tulisi kulkea suurin piirtein keskellä taitoksessa, ja jos raja on lähempänä kierteitä niin tulppa on liian kuuma)
- sytytysennakkojen säätö jättää terävärajaisen nokijäljen täyskaasulla ja keskellä taitoksessa on optimaalinen kohta (lähempänä kierteitä liikaa ennakkoa polttoainelaadulle ja kauempana menetetään tehoa)
- myös perusennakko jättää oman vastaavan rajajäljen

2. kierteen uloin reuna kertoo seossuhteesta: vaaleanruskea kertymä on hyvä. Puhdas tai hyvin vaalea pinta tarkoittaa laihaa seosta. Musta nokikertymä vastaavasti rikasta seosta. Tämä värjäytyminen vastaa suunnilleen männän laen karstakertymää, sillä tämä kohta sijoittuu suunnilleen samalle etäisyydelle palorintaman kaasujen suhteen. Värjäymän tulisi olla tasainen koko kierros, jolloin seos on tasaisesti sekoittuneena palotilassa.

3. kierteet kertovat jälleen tulpan lämpöarvosta; 2-3 kierrosta tummempaa ja loput puhtaana = sopiva lämpöarvo. Vähemmän kertymää tarkoittaa liian kylmää ja enemmän liian kuumaa.

4. keskielektrodi ja sen eriste kertoo tummumisen suhteen rikkaalla tyhjäkäynnistä, eli ainakin eristeen tulisi olla kirkas. Keskielektrodi saa olla osin tummunut ja mikäli se on kokonaan kirkas, on tyhjäkäynti laihalla. Tummat pisteet keramiikassa ovat yleensä nakutuksen seurausta ja kiiltävät metalliset pisteet tarkoittavat niin raskasta nakutusta, että alumiinimännästä (tai kannesta) on lähtenyt pintaa irti.

Ps. Mikäli haluaa tarkistella säätöjä tulpan perusteella, tulisi tehdä lämpöseksi ajetulla koneella muutamia vetoja täyskaasulla, sammuttaa kone ja tarkistaa tulpat. Ajaminen sotkee etenkin sytytyssäätöjen jättämiä merkkejä sivuelektrodissa, sillä itsepuhdistuminen voi polttaa ne pois.