Litium-akkujen käytöstä (lataus, purku, säilytys)

Törmään jatkuvasti sekä työssä, että "siviilissä" litium-pohjaisten akkujen kanssa väärinkäyttöön ja sen seuraamuksiin. Yritän tässä kirjoituksessa kertoa "pähkinän kuoressa" miten li-ion ja lipo-akut käyttäytyvät noin pääpiireteittäin. Pick your poison, mikään akkutekniikka ei ole täydellistä.

Suorituskyvyn maksimointi pitkänä kertalatinkina: lataa akku mahdollisimman nopealla laturilla (korkean latausjännitteen laturit) täyteen asti. Siten saadaan suurin kertakäyttöinen kapasiteetti käyttöön, mutta varjopuolena on pienempi määrä lataussyklejä akun elinkaaressa. Eli harvemmat lataukset, mutta vähemmän latauskertoja. Tätä voidaan käyttää myös keinona palauttaa akun täyttä kapasiteettia käyttöön, mikäli pitkä matalamman tehon latauskäyttö on vähentänyt oleellisesti maksimisuorituskykyä. Vain tarpeeseen, ei jatkuvaan käyttöön.

Suorituskyvyn maksimointi akun pitkänä elinkaarena: lataa akku vain noin 80% asti, pidä laite mahdollisimman viileänä (0-20°C) akun osalta. Älä pura alle 50%. Haittapuolena lyhyt käyttöaika akkuvirtaa tarvittaessa. Kaikki laitteet eivät myöskään tue vajaaseen ylläpitolataukseen jättämistä, vaan joutuu kikkailemaan itse. Akun lataussyklien määrä kuitenkin moninkertaistuu ja akun käyttöikä kasvaa huomattavasti ylläpitolatauksessa säilyttäessä. Soveltuu huonosti jatkuvaan akkuvirralla käyttöön, mutta hyvä vaihtoehto varavirtalähteelle.

Suorituskyvyn ja elinkaaren kannalta paras kompromissi (suositus yleisesti akkukäytöllä käyttäessä): lataa akku täyteen ennen käyttöä, mutta vain hätätilanteissa pikalaturilla ja normaalisti hitaammalla peruslaturilla. Pikalaturilla saa hieman tehokkaamman kertalatauksen (pidempi latauskertakohtainen käyttöaika), mutta sekin lyhentää akun elinkaarta kuten liian syvä purku. Älä käytä loppuun asti ja lataa mielummin vaikka lähes täydestä jälleen täyteen, jos olet epävarma lataustilasta. Mikäli akku pitää jättää jostain syystä pidemmäksi aikaa säilitykseen, ota se irti laitteesta noin puoliväliin purettuna (40% on lähellä optimaalista lataustilaa) ja säilytä kuivassa tilassa 0-20°C lämpötilassa. Jos tiedät suurin piirtein käytössäsi akun "tyhjäksi" purkuajan tai täydeksi latausajan, päättele siitä oikea latausmäärä/purkumäärä. Mielummin kuitenkin vähän liikaa latausta kuin liian vähän.

Korkeaan lämpötilaan (kuten kesällä kuuma auto) säilytykseen jättäminen ja erityisesti täyteen ladattuna kuumassa säilytys vähentää akun kapasiteettia nopeasti ja pysyvästi, joten vältä täytenä kuumassa säilyttämistä samoin kuin edes lähes tyhjänä säilyttämistä.

Kännyköissä, tableteissa ym. jatkuvan akkukäytön mobiililaitteista laita virransäästötilan raja-arvoksi 50% ja lataa akku huomattuasi virransäästötilan menneen päälle. Sähkötyökaluissa suosi sellaisia työkaluja ja akkuja, joissa on akkukapasiteetin näyttö ja vältä viimeiseen asti tyhjentämistä, nämä eivät ole NiCD tai NiMH-akkuja.

Näissä akuissa ei ole muistiefektiä, mutta sen sijaan tyhjäksi käytetty kuumenee ladatessa niin paljon, että saattaa mennä kerrasta rikki ja lämpösuojat estää käytön lopullisesti. Lämpösuojien puute saattaisi sytyttää liian tyhjäksi käytetyn akun räjähdysmäiseen paloon ja joskus se saattaa tapahtua lämpösuojista huolimatta. Lataa heti edes vähän, kun huomaat matalan akkukapasiteetin.
Litium-pohjaisia akkuja ei ole pakko ladata kerralla täyteen, mutta älä säilytä pitkiä aikoja tyhjänä.

Kultainen keskitie on litium-akuille paras sekalaisessa käytössä.

Käytetyt lähteet: Battery University web-sivut, asiakaskokemukset ja muu eletty elämä. Artikkelissa kuitenkin seikkaperäisesti selostettuna (in english) akkujen sielunelämää ja esitetty käytännön kokeita teorian todentamiseksi.