Tuunailun vaikutukset polttoaineenkulutukseen (0-109tkm)

Laskeskelin polttoaineen kulutuskeskiarvojen jakaumaa suhteessa tehtyihin muutoksiin. Mitään täydellistä vertailua ei vaihtelevan ajon takia saa aikaan, mutta joitakin selkeitä muutostrendejä on havaittavissa

Lähtökohtana oli uuden auton kulutuslukemat 0-35tkm ajolla. Tämän ajan keskiarvo oli 9,50 L/100km.

RVS treatment tuli laitetuksi moottoriin noin 35tkm paikkeilla. Noin 36tkm kohdilla vaihdoin virtaavammat ahtoputket. Tästä noin 37tkm myöhemmin RVS-geeliä livahti myös vaihteistoon.
RVS-käsittelystä ahtoputkien vaihtoon välinen aika meni karvan yli 10 L/100km, mutta siitä vaihteiston käsittelyyn mennessä keskiarvoksi muodostuikin enää 9,36 L/100km. Tämä on noin 1,5% vähemmän kuin lähtökohta uudella moottorilla.

Vaihteiston käsittelystä seuraavaan isompaan muutokseen kului noin 72tkm - 94tkm välinen matka, jonka aikana kulutuskeskiarvo vakiintui lukemaan 9,55 L/100km. Tämä on noin 0,5% isompi kulutus kuin ennen RVS-käsittelyjen alkua, sekä noin 2% isompi lukema kuin koko auton käyttöiän keskiarvo ja alkuperäinen pelkän moottorin käsittelyn aikana saatu hyöty. Vääntöä saatiin kylläkin mitatusti enemmän, mutta vaihteistossa on tässä vaiheessa selkeästi ylimääräistä vastusta.

Tämä seuraava isompi muutos oli turbon imupuolen ahtaiden putkien ja K&N suodattimen vaihto. Noin matkalla 94 - 109tkm kulutuskeskiarvo nousi lukemaan 9,58 L/100km. Se on 0,8% isompi kulutus kuin lähtökohta uudella moottorilla ja 2,3% isompi kulutus kuin ensimmäisen RVS-käsittelyn jälkeinen matalampi kulutus tai koko käyttöiän keskikulutus.

Jossakin vaiheessa jäähdytysnesteisiin meni matalampaa käyntilämpöä tuottava Water Wetter, joka varmasti lisäsi osaltaan polttoaineen kulutusta, sillä nesteet pysyvät viileämpinä eli ovat hieman isompi vastus moottorille pyöriä. Kuitenkin vaikuttaisi vahvasti siltä, että nyt olisi aika tehdä vaihteistoöljyn vaihto tuoreeseen.

omakuva

autoni (Focus ST 2013) menu