Tangerine Scream 3-kerros paikkamaalaus

Kivenisku lohkaisi konepellistä kunnon palan. Sitä sitten korjailemaan. Helpommin sanottu kuin tehty.

Ensimmäinen vastoinkäyminen lähti jo ennen maalin levittämistä. Sain käsiini paketin jossa oli vain toinen kahdesta maalista ja päällilakka. Vein sen takaisin ja sain paketin jossa oli jälleen vain toinen, mutta eri maali. Lopulta selvisi kolmannella käsittelykerralla, että nämä kaksi pakkausta kuuluivat yhteen eli set 1 ja set 2 ovat yhteensä yksi kokonainen setti. Kyseessä kun on erikoismaali, niin eipä sitten Ford-jälleenmyyjäkään ymmärtänyt kovin paljon sen päälle. Sattuuhan näitä. Nyt on kaikki jo viisaampia.
Käyttöohjeet kuuluvat likimain näin: putsaa pinta rapsuttelemalla mukana tulevalla välineellä (korkin sisällä kääntöpuolella) ja levitä basecoat 1 -kerros. Anna kuivua pari varttia. Maalauslämpötila vähintään 15 astetta. Levitä kerros basecoat 2 ja odota jälleen sama aika samoissa olosuhteissa. Levitä päälle clear coat eli läpinäkyvä lakkakerros. OK. Helppoa kuin heinän teko. Jos sattuu tietämään mitä heinän teko edes tarkoittaa. Mutta ei se mennyt kuin suomenruotsalaisissa elokuvissa idylliperheen elo... Ensimmäinen maalauskerta jäi pehmoseksi ja yrittäessä kerrostaa yksi lakkakerros lisää (poistettuani päälle levitetyn pinnotteen) poistui myös lakka ja alemmat maalikerrat. Sen olisi pitänyt antaa kuivua huomattavasti pidempään ilman että suljetaan minkään muun aineen alle. Näkyvillä kevyen liinalla pyöräytyksen jälkeen alkutilanteen valkoinen pohjapinta. Siitä sitten jatkamaan harjotuksia.

Noin kymmennes kerta toden sanoo. Olosuhteet eivät vieläkään täysin täsmää määritelmiin, mutta keväällä ei aina ole vaihtoehtoja.
Ulkolämpötila 6 astetta ja nousee koko ajan. Aurinko paistaa täydeltä terältä, muttei suoraan peltiin. On vasta aamu. Noin klo 11:30 vedän putsatulle pinnalle noin 8-asteisessa varastossa säilytetyn maalin ensimmäisen kerroksen. Kunnolla sekoitetusta Basecoat 1 (Yasmine Yellow) hammastikulla pintaan levitetty ohut kerros saa jäädä kuivumaan ja kovettumaan kunnolla, tällä kertaa useammaksi tunniksi. Kuivumisaika on verrannollinen lämpötilaan joten parempi antaa olla ihan rauhassa. Tällä kertaa ei ole myöskään esilämmitettyä peltiä, eli auto on seisonnan eikä ajon jäljiltä, siten maali kuivuu ensin pinnalta eikä ensin pohjalta kuten edellisellä kertaa. Silläkin tuntuisi olevan vaikutusta maalauksen onnistumiseen.

Loppujen lopuksi jäi vähän huonoksi, muttei näy joka suunnasta katsoen. Vaikea tehdä tasasta jälkeä ja pinta pitäisi näiden jäljiltä myllyttää.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu