Talviajoon kitkat ja 95E10-bensiiniä (bensa oli huono valinta, kitkat ei)

Talvi on tullakseen ja tehokkaalla autolla on syytä huomioida muuttuvat olosuhteet.
Ecoboost-kone osaa säätyä näppärästi pienemmälle maksimiväännölle ja muutenkin puhdittomammaksi (yllätysten välttämiseksi), kun sille tarjoaa tankkiin 95 RON bensiiniä näin talvikauden alkuun1).
Talvirenkaita varten hankin Fordin alumiinivanteet 17x7" mitoituksella ja laitatin uudet Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat (215/50R17 Nokian HKPL R2 95 XL), mitoitus korkeammalle profiilille talviolosuhteiden takia ja kapeampi rengas pienemmälle vanteelle tehtaan suositusten mukaisesti (normaali kesärengaskoko 235/40R18).
Näin olen valmis tulevan talvikauden haasteisiin.

1) Niin luulin. Todellisuudessa moottorinohjaus (PCM) pyrkii toistuvasti lisäämään tehoja ja kokeilee vieläkö ollaan riittävän kaukana nakutuksen rajoilta. Vähän kylmemmän päivän jälkeen ahtopaineet nousee herkästi ja moottori pysyy kiihdytyksissä laihalla, mutta lämpösen päivän tullessa kone nakuttelee tarpeettomasti. Bensiinivalinta oli siis epäonnistunut. Tämän sortin kone tarvitsee yli 96 RON/86 MON bensiiniä kaiken varalta, etenkin kun nykyisin talveen kuuluu myös lämpöisiä päiviä.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu