Sytytystulppien kärkiväli lyhyemmäksi

Olen nyt törmännyt kahden automme kanssa ongelmaan, jossa matalilta kierroksilta lähtiessä tapahtuu sytytyskatkoja suurella rasituksella. Tälläinen rasitus voi olla esimerkiksi "liian isolla vaihteella" kiihdytys ylämäkeen (taloudellisempaan ajoon pyrkiessä) tai luistoneston aiheuttama jarrutus kesken kiihdytyksen. Lopputuls on yskivä tai hetkellisesti täysin puutuva kone. Se ei ole kivaa. Asiaan on kuitenkin olemassa helppo ratkaisu, minkä opin aikaisemman automme kanssa asiaa selvitellessä.

Ecoboost 2.0 Ti-VCT:ssä tehtaan ilmoittama sallittu vaihteluväli tulppien kärkiväliksi on 0,70 - 0,80 mm. Ongelman esiintyessä kärkiväli oli 0,75 - 0,80mm välimaastossa.

Ei muuta kuin tulpat irti. Uusi kärkiväli sijoittuu 0,65 - 0,70 mm liuskojen välimaastoon siteen, että 0,65 ei ole vielä tiukka mutta 0,70 liuska ei mahdu enää väliin. Tällä kärkivälillä moottori ei yski ainakaan 1000 - 6500 rpm välimaastossa rasitellessa kovallakaan kuormalla.

Samalla tuli tarkistettua, että pytyt ovat keskenään balanssissa ainakin karstan perusteella. Ja sivuhuomiona, että Neste 98E5 jälkeen ABC 98E5 ajeltuani suurin osa karstaa on irronnut ja poistunut mäntien päältä. Ennen kärkivälin muutosta olin otaksunut lisääntyneen karstakerroksen aiheuttavan sen verran suurempaa puristusta, että kipinän olisi hankala muodostua, mutta vaikuttaisi olevan karstamäärästä riippumaton asia. Kärkivälin lyhentäminen auttaa kuitenkin saamaan kipinän aikaan kovemmankin paineen alla.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu