Maadotusten ja päävirtakiskon liitosten korjailua (sähköviat)

Tässä tekstissä mainitut asiat tulivat ilmi ja korjattiin vuosien 2014 - 2017 välisenä aikana, mutta muistin kirjoittaa niistä sivuilleni vasta nyt.

Maadotusongelmat ja muut heikoista liitoksista peräisin olevat vikatilat vaikuttaisivat olevan valitettava tosiasia vielä tänäkin päivänä. Joiltakin osin vaikuttaisi, että tilanne on jopa huonontunut. Saksan tehtailla on esiintynyt vastaavaa ongelmaa myös toisen merkin autoissa, joista erään maanantaiyksilön sai veljeni haltuunsa muutama vuosi sitten.

Oheisen kuvan mukainen maadotushäiriö löytyi, kun olin yli vuoden ihmetellyt satunnaisia sähköongelmia, joille ei löytynyt selitystä. Auto kävi korjaamolla väylätesteissä ja akkutestissä, kaiken piti olla kunnossa.

    Iskaritolpan maaruuvin hapettumavian aiheuttamat ongelmat:
  • akku ei latautunut kunnolla ja purki jopa pitkällä matka-ajolla
  • käynnistäessä radio meni tyhjän akun suojaustilaan (sammui)
  • ilmastointi meni satunnaisesti suojaustilaan tai sekaisin
  • automaattinen tuulilasin huurteenpoisto/jäänpoisto ei toiminut lähes koskaan
  • näyttöruuduissa esiintyi toimintahäiriöitä
  • kiihdytyksen jälkeen saattoi ilmoittaa virheellisesti jarruvalopolttimon palaneen
  • saattoi ilmoittaa yllättäen avustimien sammuneen (mm. mäkilähtöavustimen ja active city stop häiriöt)

Tuon maadotuspisteen korjattuani suurin osa häiriöistä poistui, mutta satunnaisesti esiintyi väylän kommunikointivirhettä korinohjauksen ja peruustuskameran välillä, mikä sammutti peruutuskameran kesken ajon. Huomasin myös, että moduulien välillä esiintyi yhä tarpeettoman suuria jännite-eroja.

Lopulta kävin vuonna 2017 läpi kaikki mahdolliset rungon maadotuspisteet, joihin vain parkkiksella pääsin käsiksi. Muutama oli huomattavan löysällä ja muutama jäänyt tiukasti jumiin, vain osa oli lähellekään oikeassa momentissaan. Päätin tämän huomattuani käydä läpi myös päävirtakiskon plusnavasta, alottaen plusnavan liitoksesta, joka sekin oli hieman löystynyt. Muutama ison virran liitos oli löysällä, mukaan lukien sähköisen ohjaustehostimen megasulakkeen toisen puolen liitos.

Huolto kävi vielä lopuksi läpi ja puhdisti maadotuspisteet, jotka sijaitsevat hankalammassa paikassa etupyörien sisälokasuojan takana. Niissä ja moottorin johtosarjan maadotuksissa esiintyi alkavaa hapettumaa, jotka tulivat puhdistamalla korjatuiksi tältä erää.

Itse puhdistamiini ja moottoritilassa oleviin kiristettyihin ruuviliitoksiin laitoin suoja-ainetta päälle. Korjaamon jälkiä en ole tarkistellut, mutta toivon parasta ja tiedän mistä etsiä vikaa, mikäli jotain tulee.

Sittemmin näiden toimenpiteiden jäljiltä kaikkien moduulien jännitteet ovat pysytelleet suurin piirtein samassa ja sähköhäiriöitä ei ole enää esiintynyt.

Ps. niitä läpi käytäviä liitoksia on _paljon_! Jo pelkästään kuljettajan jalkatilan sivusta verhoilun alta löytyy useita maadotuspisteitä, samoin apukuskin puolelta. Kuljettajan puolelta taisi olla löysimmällä se ruuvi, mikä saattaa aiheuttaa häiriöitä kojelaudan suunnalle, sitä sai laittaa enemmän kuin varttikierroksen kiinni saadakseen tehtaan määrittelemään momenttiin.

omakuva

autoni (Focus ST 2013) menu