Red Line WaterWetter©

Ostin jo viime vuoden puolella pullollisen Redline WaterWetteriä, josta osan lisäsin ohjeiden mukaan jäähdytysnesteen sekaan. Huomasin alkuun pieniä muutoksia lämpökäyttäytymisessä, mutta moottorinohjaus vaikuttaa sopeutuneen muutoksiin myöhemmin. Helposti havaittavat erot (lähinnä lämpötilalukemat jäähdytysnestekierrosta) ovat joka tapauksessa muutenkin pieniä, enkä ole vertaillut muutosnopeuksia keskenään vertailukelpoisissa olosuhteissa. Yksi merkityksellinen havainto liittyy paluukierron ylivuotoputken vähäisempään kuplamäärään, sillä reserviin (ns. paisuntasäiliöön) ei tule enää huomattavia määriä ilmakuplia vaikka kierrättäisi lämpöseksi käytettyä konetta pihassa.

Sisäinen kemistini heräsi ja innostuin myös testailemaan eri ominaisuuksia. Muun muassa keittämällä seoksia kattilassa ja kahvinkeittimessä. Testejä suorittelin sekä pelkällä vesijohtovedellä, että G12-jäähdytysnesteen kanssa. Siitä on pari tylsää videotakin (linkit alempana). Esiin tuli selvästi se, että WaterWetter sopii Ford Ecoboostin kaveriksi.

    Tässä lyhyt lista muutoksista joita WaterWetter itseni todentamana aiheuttaa:
  • kiehumispiste madaltuu hieman (50/50 jäähdytysneste-vesiseos kiehuu noin 102-104°C alkaen, normaalisti 106-107°C)
  • kiehuminen tapahtuu huomattavasti pelkkää jäähdytysneste-vesiseosta hallitummin ja pienemmällä kuplakoolla (kun kiehuminen on rajuimmillaan, nesteen pintaa kohden käy pistemäisiä suurempia virtauksia niissä kohden missä metalli on kuumempi lämmönlähteen mukaisesti)
  • vesi-jäähdytysnesteseoksen pintalämpö nousee jopa yli 110°C asti kattilassa, mutta ilman vesiseoksille ominaista pohjan paljastumista ja isoja kuplia tai vaahtoamista, vaikka testijärjestelyssä vallitsee normaalipaine
  • painovoimaisen lämpötilaerosta johtuvan nestekierron testissä 500ml nestemäärän siirto tapahtui keskimäärin 5,5% nopeammin (kahvinkeittimessä)

Edellä mainituista seikoista seuraa esimerkiksi se, että WaterWetterin kanssa turbon jälkijäähdytys toimii noin 6% paremmalla nestekierrolla ("thermo siphon" eli painovoimainen nestekierto ylläpitää lämmönsiirtoa, aivan kuten kahvinkeittimessä).
Lisäksi normaali jäähdytys toimii tehokkaammin, sillä tehokas lämmön siirtyminen nesteeseen alkaa matalammalla lämpötilalla ja seos pystyy myöskin luovuttamaan lämmön nopeammin pois. Myös kuplakoko rajoittuu riittävän pieneksi, eikä siten erityisen kuumat kohdat metallipinnoilla pääse muodostamaan kaasuestettä lämmön siirtymiselle vaan nesteen liikehdintä ja viileämmän nesteen kosketuspinta kuumaan metalliin lisääntyy huomattavasti.

Jäähdytysjärjestelmän tehon voisi arvioida nousevan helposti 5-10% paremmaksi samalla tilavuudella, kun käytössä on 50/50% G12-jäähdytysnesteen ja veden seos WaterWetterillä boostattuna. Itse käytän noin 46-48% G12 + tislattu vesi + WaterWetter yhdistelmää, jonka lämmönsiirtokapasiteetti on vielä parempi.

Lupailemani videolinkit:
WaterWetterin kiehumisominaisuuksia vesijohtoveden kanssa
WaterWetterin kiehumisominaisuuksia 50/50 jäähdytysneste-vesiseoksen kanssa
WaterWetterin kiehumisominaisuuksia vesijohtovedellä painovoimaisessa lämmönsiirtokierrossa (kahvinkeitin)

omakuva

autoni ("Mandariini") menu