Ratin resonanssiäänien vaimennus

Vaihdatin alle kesäsliksit ja lähdin ensimmäiselle työmatkaa pidemmälle taipaleelle. Ajoin pahaa aavistamatta moottoritielle ja olin tulla hulluksi. Kuin olisin ajanut Vantaalta Lohjalle ja takaisin heinäsirkkojen ja ikkunoihin törmäilevien hyönteisten kanssa. Hirveä rattiin johtuvan tärinän mukana resonoiva siritys ja särinä. Se mikä hieroo vähäisesti sormia, kuulostaa aivan kamalalta ratin sisällä liikkuvien kevyiden osien törmätessä johonkin kaiuttavaan pintaan.

Vika on vanha, mutta jäänyt aina fiksaamatta. Vuonna 2015 yritin saada Laakkosella vuosihuollon yhteydessä sen takuuaikana korjautettua, mutta eivät löytäneet mitään.
En ihmettele, sillä mitään ei ollut varsinaisesti rikki. Eikä resonanssiääni tule aina ajaessa esiin, etenkään viileällä kelillä en ole sitä itsekään havainnut. Huomasin kuitenkin, että painamalla airbagia melkein tööttäämiseen asti, ääni hiljeni. Ja että parkissa koputellessa airbagin päältä kuului selkeästi se terävämpi resonanssiääni aina.

Ensin ratin ja kojelaudan välinen suoja irti, siihen tarvitaan riittävän iso talttapäinen ruuvimeisseli. Samaa meisseliä käytetään myöhemmin airbagin vapauttamiseen. Rattia tulee kääntää kerran molempiin suuntiin kallelleen ja loksauttaa sen takaa esiin tulevat nipsut auki molemmin puolin. Nosto ylös ja vedetään toinen osa tekonahkaisen välikappaleen perästä pois tieltä. Sitten seuraa se vaikein osuus eli käännetään jälleen rattia molempiin suuntiin, tällä kertaa talttapäämeisselillä vapautetaan airbagin kiinnitysjouset ratin takana olevien pyöreiden reikien kautta.

Sitten konepelti ylös, maaruuvi irti iskaritolpasta ja suojataan akun miinusjohto ettei se vahingossakaan vedä maihin.
Aika hengähtää. Pari minuuttia odottelua. Airbagin laukaisujärjestelmän pitää antaa purkaa varaus pois kaiken varalta.
Homma jatkuu vetäen äskettän vapautettu airbag kunnolla irti pohjasta ja airbagin johto vapautetaan molemmin puolin painamalla pikakiinnityksestään. Sen jälkeen kaivetaan pienempi talttapäämeisseli esiin ja vapautetaan vihreän pikaliittimen lukitus edestä päin sisäpuolelta, minkä jälkeen tämän rattinappien johtosarjan liittimen voi vetää irti.

Viimeinkin päästään itse asiaan.

    Jokin seuraavista on syyllinen meteliin:
  • äänimerkin kovahkolla muovieristeellä varustettu miinusjohdin on tarpeettoman pitkä ja osa siitä roikkuu kaksin puolin kiinnikettä pitkällä, osuen mahdollisesti tärinän vaikutuksesta viereiseen kovamuoviseen koteloon
  • airbagin johtojen suojamuovikin on melko kova ja saattaa hakata joko bagin taakse tai ratin keskiosaan tärinästä
  • molemmissa johtosarjoissa on liimattuna muovinen tunnistelappu, jotka voivat hakata muihin osiin ja metelöidä tärinästä

Kun ei varmuutta ollut äänen aiheuttajasta ja kaikki mainituista voisivat olla syyllisiä (tai tulla sellaisiksi), korjasin kaikki varmuudella hiljaisiksi.

  • Tunnistelaput ovat asennuksen jälkeen tarpeettomia, mutta aikaisemmin yksi piti hirveää meteliä myös moottoritilassa ohi kulkevan ilman vaikutuksesta. Joten hiiteen moiset.
  • Johdoista turhat löysät pois, reitityksiin pieniä parannuksia ja solukumista eristemateriaalia väliin (sopivasti halki leikattu liimallinen D-nauha toimii kivasti tähän tarkoitukseen).
  • Airbagin johtonipun kovemman suojamuovin ympärille laitoin myöskin samaa D-nauhaa, mutta leikkasin sen teipin puolelta pohjasta halki ja liimasin kiinni pehmeähköllä eristysteipillä. Näin se on hieman pehmeämpi pinnasta, sillä on vähemmän tilaa heilua ja enemmän massaa vähentämään resonointia.

Ratin uudelleen kasaaminen ja suojat paikoilleen. Iskaritolpan maaruuvin putsaus. Kiinnitys. Hitto, unohdin ovet auki. Runsasta kipinöintiä ja vikakoodi (merkityksetön), sillä korinohjaus sammui kesken kaiken. Jos ovi on auki, väylät herää heti kytkiessä, valot syttyy ympäri auton ja virran kulutus on kaiken kaikkiaan liiallinen. Ehkä seuraavan kerran muistan sulkea ensin ovet ja liittää vasta sitten akun takaisin.

Koputtelin rattia ja totesin todennäköisesti onnistuneeni.
Tein koeajon ja varmistuin oletuksestani: nyt heinäsirkat ovat kaikonneet ja ajaminen on nautinnollista.

Muokkaus:
Pari viikkoa myöhemmin huomasin taas saman kaltaista ääntä. Tällä kertaa pehmustin vielä päistänsä nuo airbagia/keskiosaa ratissa kiinni pitävät jouset, jotka vaikuttivat jäävän löysänä heilumaan sivusuunnassa. Nyt muutamaa viikkoa myöhemmin voin viimein todeta, että mikään osa ratista ei enää metelöi.

omakuva

autoni (Focus ST 2013) menu