Öljytilan huohotushöyryjen keruu, määrän tarkistus (alkukesä 2017)

Huohotuksen keruuastian (öljytilan ja imusarjan välissä) asennuksesta on nyt jo reilusti yli 4000km ja olen tyhjentänyt astian sisällön noin viikon välein erilliseen säiliöön kilometrilukemasta 69832 alkaen. Tämän päivän tyhjennyksen kohdalla kilometrilukema oli 73643.

Tämän noin 3800 km aikana kerätyn nesteen määrä on arviolta 65ml. Ihan tarkkaa määrää en saanut mitatuksi, sillä osa jää seinämille ja mittauksessa käyttämäni ruiskun tilavuus (60ml) loppui hieman kesken. Astiaan jäi siis arviolta 5ml öljyä.

Keskimääräinen öljytilan huohotuksesta kondensoitunut keruumäärä on täten 17 ml/1000 km kesäaikaan.

Alkukevään (talvella käytetyt öljyt) aikaisista havainnoista poiketen koostumus vaikuttaisi olevan lähinnä öljyä. Muutos tapahtui hyvin pian lämpimien kelien alettua ja öljyt on myöskin vaihdettu tämän havainnnointijakson aikana. Tuore kerätty öljy on tummaa ja tuoksuu voimakkaasti, mutta nopeasti haihtuvat osuudet haihtuvat nopeasti pois avoimessa astiassa ja tuoksu laimenee pian. Nämä polttoainejäämät päätyvät suurimmaksi osaksi keruuastian ohi imusarjaan, kuten ilman keruujärjestelmääkin, sillä läpi tapahtuu pienellä kuormituksella jatkuvaa ilmavirtausta. Selvästi erottuvaa vesiemulsiota muodostuu seisoessa jonkin verran pohjalle, mutta sen osuus on hyvin vähäistä.

Huohotuksen öljynkeruuastian (OCC) saldona voi siis pitää arviolta noin 15 ml / 1000 km vähäisempää imusarjan läpi kulkevaa öljyä. Mikäli sama määrä kulkisi läpi vuoden, kulkisi normaalin vuosihuoltovälin/öljynvaihtovälin (maksimi) puitteissa noin 3 desilitraa enemmän öljyä imusarjan läpi. Mikäli näitä osuuksia ei kerätä pois, osa tarraa kiinni imuventtiileihin ja palaa niihin kiinni. Näin on jo tapahtunut keruuastian asennusta edeltävän yli 60tkm ajoilla, missä ajassa on siis mennyt mahdollisesti jopa litra öljyä imusarjan läpi.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu