Öljynkeruuastian asennus (huohotuksen muokkaus)


Imuventtiilien likaantuminen on yksi suorasuihkutustekniikan huonoista puolista. Se johtuu osittain takaisinvirtauksen kaasuista ja osittain niistä öljyhöyryistä, mitä kampikammion huohotus tuottaa imusarjaan. Jo 70-luvulta lähtien höyryt on kierrätetty, mutta aikaisemmin GDI oli harvinaisuus ja PFI yleisempi tapa - PFI ruiskuttaa polttoaineen imusarjaan, joten polttoaine huuhtelee imuventtiilejä ja pitää ne puhtaana. Tämä puhtaana pitävä polttoainevirtaus puuttuu GDI-toteutuksista.
Yllä näkyvässä kuvassa on kaksi autoni imuventtiileistä. Muutkin näyttävät samalta. Tämä siitä huolimatta, että imusarjan läpi on ajettu koneen käydessä yksi spraypullollinen CRC:n GDI-imupuolen puhdistusainetta viime vuonna. Kaikesta päätellen sillä ei ollut riittävää tehoa nyt jo 69000km ajetulle suorasuihkutusmoottorille.

Säiliöksi valikoitui sattuman summana JLT 3.0 Oil Separator.
Asennus vaatii irrottamaan imusarjan, jotta pääsee letkuihin ja liittimiin paremmin käsiksi.
Niille, jotka päätyvät tilaamaan tällaisen valmissetin, huomautan: bolt-on on harvoin sitä, vaan ennemmin vähän sinne päin.
Esimerkiksi kyseinen setti vaatii huomioimaan mahdollisuuden saada vääriä letkuja. Itse sain sieltä letkut, joista toinen oli liian iso ja toisessa oli väärään suuntaan estävä takaiskuventtiili. Tämän lisäksi mukana tuli vain yksi väärän kokoinen letkuklemmari.

Itse laitoin väärään suuntaan estävän letkun töihin ja käänsin sen oikeaan suuntaan estävänä asennusohjeiden vastaiseen suuntaan. Sinne minne oli määritelty liian paksu letku eli imusarjan päähän liittimeen. Muille uusille tilaajille kyseistä letkuosuutta ei ilmeisesti enää tuolta tule, vaan suora supistava letku. On kuitenkin huomioitava, että kaikki paineen alaiseksi joutuvat liitokset on syytä kiinnittää letkuklemmarein. Esimerkiksi se takaiskuventtiili irtoaa herkästi letkusta.
Se toinen letku, jonka sain korvaavaksi tuolle väärään suuntaan estävälle, tuli liitetyksi omalle paikalleen PCV-venttiiliin. Sielläkin tarvitaan päästään pienempi letku kuin mikä keruuastian nippoihin tulee. Mikäli edellä mainittua takaiskuventtiiliä ei ole asennettu imusarjan päähän, tarvii kaikki muutkin letkuosuudet letkuklemmarit kiinnityksen varmistamiseksi. Se tekee asentamisesta hieman hankalaa.


Pelastavaksi ritariksi tätä en usko, mutta ehkä jonkin verran asiaa helpottavaksi. Toivon Fordin patentoiman imuventtiilien puhdistuksen aikaa myöten pitävän venttiilit puhtaampana, kun ylimääräinen öljyhöyryaltistus vähennetään minimiin. Ja ehkä tuota astiaa voisi hyödyntää myös puhdistamisessa, jos sinne laittaa esimerkiksi bensiiniä silloin tällöin. Täytyy harkita ja tutkia mahdollisuuksia.


Kuvan kaltaista pääosin kondenssivettä ja öljykermaa on kerääntynyt vaihtelevasti 4-10 ml/200km, joten astia on hyvä tyhjentää varmuuden vuoksi vähintään 1000 kilometrin välein.

Tein edellä mainitusta kondenssituotteesta noin 15ml otannalla (kahden tyhjennyskerran nesteet) pika-analyysin kerrostumien koeputkessa perusteella. Vaikuttaisi siltä, että ylivoimaisesti suurin osa on vettä + veden ja öljyn emulsiota, joiden osuus on noin 70% kokonaismäärästä. Kuitenkin noin 30% on eri painoisia täysin vedestä erillään pysyviä kerroksia. Puhdasta vettä on noin 40%.
Tämän perusteella öljyä päätyy imusarjaan ilman keruuastiaa käyttäessä keskimäärin noin 3dl/20tkm vuosihuoltoväli. Tästä osa pääsee kertymään venttiileihin ja erityisesti tuo veteen sekoittuva osuus vaikuttaisi tarttuvan äärimmäisen herkästi pinnoille ja on todella vaikea puhdistaa niistä, myös lasipinnasta.

Muutamia päiviä asennuksen jälkeen huomasin käyntihäiriöitä ja puhdin hiipumista pienillä kierroksilla lähtiessä. Syyksi selvisi kahtia haljennut takaiskuventtiili. Sitä ei kuitenkaan kyseiseen settiin enää kuulu, joten oli oma virhe laittaa sellanen Made in USA tuote kiinni, joka ei mitenkään täsmää ainakaan omiin laatuvaatimuksiini. Joku fiksu oli keksinyt, että hieman vääntöä lämpösessä paikassa letkun välissä saava venttiiliosa on hyvä sulkea kiinni kutistesukalla...korjasin tämän ongelman asiaankuuluvasti aidossa redneck-hengessä sähköteipillä ja parilla nippusiteellä. Ainakin se on kestänyt jo pidempään kuin alkuperäinen asennus.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu