K&N ilmansuodatin (vakiokoteloon)

Kauan odottelin ja pidättäydyin ostamasta tätä erillisosana, sillä tarkoituksenani oli hommata jo aikaisemmin MP275-virisetti. Nimittäin virisetin mukana tulee Mountunen määritysten mukainen vastaava suodatin ja nämä maksavat melkein satasen erikseen ostettuna. Sattui kuitenkin niin, että Ford Clubin FB-ryhmässä tuli myyntiin K&N suodatin vakiomalliseen suodatinkoteloon K&N E-2993 ja uusi kangasmattosetti Focus-malliin, joten päädyin tarjoamaan näistä yhteensä suodattimen hintaa pienemmän hinnan. Kukaan muu ei ollut vuorokauteen tarjonnut enempää ja kaupat lyötiin lukkoon. Täten pääsin kokeilemaan, mitä annettavaa K&N suodattimella Focus ST:lle on.

Suodatin oli pesty, kun sen sain. Ei tosin kovin hyvin, sillä väri oli vielä jäljellä. Ensitöikseni laitoin siihen uudet suodatinöljyt. Uudeksi öljyksi valikoitui valmiiksi varastosta löytyvää Motulia, jonka väri on alkuperäisestä poiketen sininen. Siitä ei tässä tapauksessa ole vähäisintäkään haittaa, sillä leviämisen näkee paremmin.

Yön yli seisomisen jäljiltä punnitsin suodatinelementin täysin öljyttynä.
K&N sanoo suodattimen painoksi 0,6kg, mutta täysin öljytyn paino näytti olevan todellisuudessa 515 grammaa.


Siellä se nyt lepää.

Ensivaikutelmat ja havainnot:
Imuäänet voimistuivat hieman. Alkuun moottori sai tyhjäkäynnillä hieman liikaa ilmaa ennen kuin moottorinohjaus sopeutui täysin uuteen paremmin virtaavaan suodattimeen, olihan aikaisempi jo vuoden vanha paperisuodatin. Ei mitään isoja muutoksia. Ei suuria odotuksia, joten ei suuria pettymyksiäkään. Ehkä hieman herkempi ilman saanti, mutta moottorinohjaus sopeutuu nopeasti ja rajoittaa riemua.

Suurimmat hyödyt lienee toimintavarmuus eli paperisuodattimeen verrattuna paljon pidempi käyttöaika ennen tukkeutumista. Valmistajan mittausten perusteella virtausvastus olisi alkuperäiseen paperisuodattimeen verrattuna huomattavasti pienempi ja se nousee paperisuodatinta vastaavalle tasolle vasta sidottuaan noin 250 grammaa testipölyä. Eli kaiken pitäisi toimia hyvin jos tuon pesee ja öljyää uudelleen kerran 2 vuodessa, kun paperisuodin alkaa olla jo vuoden jälkeen hieman nuhanen. Paperisuodattimen ilmoitettu vaihtoväli on 3 vuotta, tämän vastaavan laskennallisen välin puitteissa huoltoväli olisi 4 vuotta. Yhdellä huoltosetillä pesee ja öljyää uudelleen suodattimen pari kertaa ja sen hinta on suunnilleen sama kuin uuden paperisuotimen.

Rahallisesti tuollaisella säästää hankintahinnan 6-7 vuodessa takaisin, kun paperisuodattimia tarvii vaihtaa vähintään kerran vuodessa pitääkseen virtauksen hyvänä eli vähentääkseen turbon turhaa kuormitusta ja varmistaakseen täyden suorituskyvyn.
Se on jo riittävän pätevä syy hommata tällainen kestosuodin. Tulee vähän lisää sitä Ecoa tuohon EcoBoostiin.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu