Herääminen LSPI-tietoisuuteen ja käytettävän öljylaadun puntarointia

Moottorissani on käytetty vaihtelevasti eri öljyjä ja kokeiltu muutamaa kulumisen kestoa ehkäisevää tai jopa korjaavaa lisäaineistusta.
Ensimmäisen noin vuoden ajan käytettiin ainostaan Castrol Magnatec Professional E 5W20 "Ecoboost-öljyä", sen ollessa 2012 lähtien Fordin suositus ja vuoden 2013 aikana ehdoton vaatimus kaikkiin Ecoboost-moottoreihin. Sittemmin moottorissa on ollut suurimman osan ajasta sisällä Castrol Magnatec Professional 5W30 A5 öljyä, sekä lyhyitä aikoja Ford Formula F 5W30 A5 öljyä.
Lisäaineistuksena on kokeiltu Liqui Molyn MoS2-kitkanvähentäjää ja RVS-geeliä.

Ford Formula F + Liqui Moly kitkanvähentäjä (MoS2): käytin keväällä 2015 Ford Formula F öljyä muutaman kuukauden ja hyvin pian molybdeenimäärän lisäämisen jälkeen alkoi esiintyä käyntihäiriöitä. Myöhemmin havaitsin niiden johtuvan imuventtiilien karstottumisesta. Lopullisesti näistä käyntihäiriöistä päästiin eroon vasta noin puoli vuotta öljynkeruusäiliön asentamisen jälkeen vuonna 2017. Sitä ennen tein useita imuventtiilien puhdistusyrityksiä laimein lopputuloksin - pientä paranemista ja nopeaa paluuta käyntihäiriöihin eritysiesti tyhjäkäynnin aikana.

Castrol Magnatec-öljyt ja RVS: noin 35 - 80tkm välisen ajan (syksystä 2015 syksyyn 2017) moottoriöljyssäni on ollut lisättynä RVS-käsittelyn geeliä eri pitoisuuksia. Ensimmäiset lisäyskerrat esiintyi jokaisen uuden erän jälkeen lyhytaikaisesti käyntihäiriöitä ja ajoittain tuntuvaa puhdin katoamista. Moottorin ylimääräisen rasituksen saattoi kuulla käyntiäänestä. Kuitenkaan ensimmäisen noin vuoden jälkeen tätä ei enää tapahtunut, vaan moottori toimi aivan samalla tavoin tuoreilla öljyillä ja lisätyn RVS-geelin jälkeen.

Syksyllä 2017 siirryin takaisin 5W20 "Ecoboost"-öljyn käyttöön, koeluontoisesti talvea kohden ohuemmalla öljyllä. Ensimmäisen noin 1000km ajoin pelkällä tuoreella öljyllä, enkä edes muistanut miten kovaääninen tuo kone on ollut jo uutena samoilla öljyillä. Samoihin aikoihin kokeilin myös pitkästä aikaa moottorin toimintaa 95 RON E10-bensiinillä. Tämä yhdistelmä tuotti äänekästä moottorin käyttäytymistä ja myös usean tahdin jälkikäyntiä sammuttaessa kone lämpöseksi ajettuna.

LSPI nousi huulille samoihin aikoihin. Joku linkkasi Ford-Club Finland Facebook-ryhmäänkin artikkelin aiheesta ja kyseli. Tässä vaiheessa muistin foorumikirjoittelut mäntävaurioista (pääosin Suomen ulkopuolella ja niiden harrastajien joukossa, jotka ovat käyttäneet suosituksista poikkeavia öljylaatuja) ja Stratified blogikirjoituksen. Aloin etsimään lisää tietoa aiheesta, jonka olin jo unohtanut. Olin ajatellut, ettei tämä kosketa minua, koska mäntäni ovat yhä ehjät. Tein "lyhyen" yhteenvedon omaan tekniikkablögi-osuuteeni.

Tässä vaiheessa, marraskuussa 2017, moottorissani on siis sisällä hieman yli 1000km ajetut Castrol Magnatec Professional E 5W20 "Ecoboost" öljyt, joiden koostumus oli yllättävän paljon muuttunut jo ensimmäisen 1000km aikana ja ne vaikuttivat menneen piloille. Olen hieman ymmälläni syistä ja siinä vaiheessa moottorissa alkoi jälleen esiintyä käyntihäiriöitä, jotka voisivat myös olla lähempänä yläkuolokohtaa syntyviä LSPI. Tämä päätelmä myös siitä miten moottorissa esiintyi E10-polttoaineen kanssa ja takaisin E5-laatuun vaihdoksen yhteydessä jälkikäyntiä sammuttaessa. Samat ylimääräiset itsesyttymiset saattoivat haitata myös normaalia ajon aikaista moottorin toimintaa.

Kun onneen ei voi luottaa, vaan teknisiin tosiasioihin on kiinnitettävä huomiota, päädyin tekemään vielä hieman kokeiluja. Tähänkin öljyerään päätyi sekaan RVS-geeliä, joka vähensi nopeasti (yhden vartin ajomatkan aikana) moottorin metelöintiä ja loputkin jälkikäynnin oloiset ylimääräiset nytkähdykset poistuivat. Tein myös keittiössämme vaimon ja lasten iloksi hieman öljyn kokkailua ja havaitsin käytetyn öljyn käyttäytyvän täysin eri tavalla kuin tuoreen öljyn. Lueskeltuani LSPI-ilmiöstä päädyin lisäämään mukaan koeluontoisesti vielä yhden erän Liqui Moly MoS2-kitkanvähentäjää. Tällä kertaa sen vaikutusta koneeseen ei huomannut ollenkaan. Molybdeenimäärän pitäisi olla sen jäljiltä vain hyvin vähäisesti LSPI-taipumusta vähentävää, mutta ehkä molybdeenilisä suojelee paremmin LSPI-tapahtumilta suojaavaa fosforia kulumasta ja auttaa täten ehkäisemään ilmiötä.

Yksi on ainakin varmaa: ei kannata siirtyä kovin paljoa syrjään suositusöljyistä. Tuossa "Ecoboost-öljyssä" on tavanomaista korkeampi leimahduspiste ja todella vahva hapettumisenesto, joka tekee öljystä itsestäänkin paloa ylläpitämättömän, joten ehkä se toimii "pilaantuneenakin" paremmin kuin moni tuore öljy. Ainakin LSPI kannalta ajatellen. Toistaiseksi olen silti yhtä aikaa hämmentynyt ja hieman pelon sekaisin tuntein kokeilemassa kuinka tässä käy. Toisaalta nyt on jo yli 80tkm ajettu vaihtelevissa olosuhteissa ja en ole vältellyt matalalta kierroslukualueelta rasittelemista, joten ehkä tuo kestää vielä toisen mokoman...

omakuva

autoni ("Mandariini") menu