Etanolikokeilu (E85 avulla lisää etanolia bensaan)

Seurattuani vuosia eri tahojen tekemiä etanolimuunnoksia ja kokemuksia, sekä kuulosteltuani Ford-tekniikan asiantuntijoilta näkemystä, päätin tehdä pienen testin etanolimäärän lisäyksen vaikutuksista auton ajettavuuteen ja kulutukseen.

Alkuvaiheessa lisäsin etanolimäärää asteittain, normaalin työmatka-ajon puitteissa (eli toistuvaa samaa seka-ajoa paljon). Loppuvaiheessa testirupeamaa ajelin Vantaalta Jämsään työmatkan ja takaisin.
Alla vähän lukemia, jotta voi vertailla itse ja laskeskella.

Matkamittarilukema, tankkausmäärä, laatu, keskikulutus, lisähuomiot yms...
64336 km 50 litraa E10 (8,91 litraa/100km) ~E10
64614 km 24,8 litraa E10 (8,68 litraa/100km)~E10
64940 km 28,3 litraa E85 (10,08 litraa/100km) ~E45
65191 km 25,3 litraa E85 (10,18 litraa/100km) ~E65
65364 km 17,6 litraa E85 (9,56 litraa/100km) ~E70 MIL - vikakoodi P0171, syy: LTFT trimmit menisi yli +30%, lambda 1,01 silti.

65414 km 4,78 litraa E5 palauttamaan alle MIL-rajan (10,75 litraa/100km - matka-ajoa Vantaa-Jämsä) ~E65
65656 km 26 litraa E10 (noin 7,9 litraa/100km - matka-ajoa Jämsä-Vantaa) ~E40
66105 km 49 litraa E40-E50 sekotusta (8,91 litraa/100km seka-ajossa, joka samaa kuin alkutilanteessa)
66561 km 55,4 litraa E40-E50 sekotusta (9,70 litraa/100km seka-ajossa, joka samaa kuin alkutilanteessa)
Huom. ~E-lukema on likimääräinen arvio etanolipitoisuudesta tässä vaiheessa, noin +-2,5% tarkkuudella pitäisi täsmätä.
Sama toleranssi seuraa hyvin pitkälti kaikkia muitakin lukemia.

Etanolimäärän ollessa yli 60% ja pakkaslukemien noin -20°C oli pieniä käynnistyvyysongelmia.

Ei kuitenkaan mitään kovin suuria probleemia. Alle 10 sekuntissa käynnistynappia kaksi kertaa painamalla pysyvästi käyntiin ja tyhjäkäynti tasaantui nopeasti.

Jostain syystä yli 60% pitoisuuksilla matka-ajossa tulee suuri kulutuspiikki (jopa yli 30% lisäys kulutukseen), mutta noin 40% pitoisuudella kulutus ei juuri eroa bensiinikäytöstä tavanomaisilla 0-10% etanolipitoisuuksilla (E5 ja E10).
Pätkäajossa ja kaupunkiajossa kulutusero jää vähäiseksi riippumatta etanolimäärästä, keskimäärin vain +13%.

Rahallisesti ajateltuna hyöty jää E85 avulla etanolipitoisuutta nostaen 15-20% luokkaan (riippuen hinnoittelusta ja millaista ajoa ajaa), mikäli etanolia ei tankkaa liikaa. Noin 40-50% on hyvä määrä (20-25 litraa E85), loput 95E10-pistoolista (koska 98E5 on paljon kalliimpaa ja E10 tankkaamista vältellään vain matalamman oktaanilukeman vuoksi, mikä tarpeetonta käyttäessä sekotuksessa huomattavasti isompaa etanolimäärää).

Hyödyt:
- moottori voi hakeutua optimaaliseen suorituskykyyn (nakutusanturi ei estä)
- suomalainen E85/RE85 tehdään jätteistä, joten on oikeasti hyväksi myös luonnolle
- moottori pysyy hieman puhtaampana
- E85/RE85 on halvempaa kuin suorituskykyinen korkeaoktaaninen bensa
- polttoainetankkiin ei pääse kertymään vettä, sillä etanoli sitoo sen ja kuljettaa pois

Haitat:
- öljynvaihtoväliä on syytä tihentää öljyn laadun pysymiseksi hyvänä
- täytyy tankata kahdesta eri pistoolista ja pysyä hereillä tankkaamisen ajan, ettei koomaa seoksia ihan vääräksi

omakuva

autoni ("Mandariini") menu