Ecoboost / Active Sound Symposer (pois!)

Toiset tykkää erilaisista äänistä kuin toiset. Sporttisiin autoihin on tapana laitella lisälaitteita, jotka tuovat erilaisia moottorin ja turbon toimintaan liittyviä ääniä kuuluviin ohjaamon puolelle. Joskus käytetään jopa auton omia kaiuttimia ja simuloituja moottoriääniä.
Ford ei ole kuitenkaan sortunut keinotekoisiin ääniin (tavallaan), vaan moottoritilassa on putkisto jonka toinen pää ohjataan kojelaudan taakse ohjaamon puolelle ja välissä on perhosventtiili joka säätelee äänen kuuluvuutta eri tilanteissa. Putkisto jatkuu venttiilistä imukopan kylkeen ym. paikkoihin, joista saadaan alle 40mm sisähaljaisijaltaan olevan suojaputkea muistuttavan polypropeeniputken läpi ohjaamoon keskiäänialueen moottoriääniä.
Käytännössä siis turboa rasitellessa kuuluu hyvinkin rasittavaa pärinää. Ja kun ainakin Suomen ilmaston vaihtelut tuottavat fyysiselle venttiiliosalle käyntihäiriöitä, omassa autossani se jumitti auki asentoon toistuvasti. Hyvin ärsyttävää, auto muuttui meluisaksi sisätiloiltaan.

Muutaman kerran jumittelun (jopa kuukaudeksi) ja sen jäljiltä vikakoodin nollailun jälkeen päädyin poistamaan tuon yhdysputken perhosventtiililtä ja tulppaamaan sekä venttiilin että putken kiinnitysmuhvin kojelaudan takaa.

Uskomattoman hiljainen voikin olla turbolla varustettu tehokas auto. Nimittäin ahtamaton auto pitää kovempaa meteliä rajussa kaasutuksessa, kun ahdin toimii omalta osaltaan äänenvaimentajana. Ei kuulu mitään ylimääräisiä vislaavia ääniä tai pärinää, vaan tasasesti nouseva kumealla pörinällä höystetty rivinelosen ääni.

That's the way I like it.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu