Ecoboost / Active Sound Symposer (pois), osa 3 (final)

Odotettu Breedt product tooling and designin (USA) tekemä alumiinilaatta saapui USPS kirjeenä tänä aamuna. Kirjeen sisältönä oli 70 gramman edestä tavaraa (alumiininen tulppauslaatta imusarjan kylkeen silikonikumisella tiivisteellä ja muovitulppa läpivientireiän tukkimiseksi) sekä asennusohjeet joilla tumpelonkin pitäisi onnistua. Alkuperäinen Sound Symposer painaa 200 grammaa (imusarjassa kiinni) ja muun oheisroinan kanssa painoa on yhteensä 570 grammaa (sisältäen moottorilla ohjatun perhosventtiilin akkukotelon kylkeen pultattuna).

Tänään oli sateinen harmaa päivä ja työskentelytilana rivarin parkkipaikka, joten hoidin päivän pakolliset ajot ensin ja toivoin sateen loppumista. Turha toivo. Tihkusateessa tuli homma tehtyä. Yhden 8mm kuusioruuvin pudotin moottorin alle (sinne katosi, eikä koskaan enää löytynyt), mutta onneksi alumiinilaatta on kiinni vain kahdella ja se kolmas ripustuspiste jäi käyttämättömäksi. Työkaluna normaali pieni 8mm lenkkiavain - muuta tuohon ei tarvittu näppärien käsien lisäksi. Onneksi on hienomekaanikon kädet, mahtuu työskentelemään... ;)

Nopea tarkistus: moottori käy ja kukkuu, ei kuulosta olevan vuotoja, ei seilaa tyhjäkäynti, ottaa paineita polkiessa kuten kuuluukin. Asennus onnistunut, en mokannut kahden ruuvin kiinni vääntämistä. Kiristin ensin hyvin pieneen momenttiin, joten piti muistaa tehdä jälkikiristys muutama käyttötunti myöhemmin. Näissä kohden kukaan ei halua vääntää liian tiukkaan vahingossa.

Sitten niihin syihin ja seurauksiin ja sen semmoisiin, vähän tarkemmin kun nyt on sitä tietoakin. Purin Symposerin ja tarkistin kalvot: ehjää on. Eli seokset eivät menneet pieleen suoranaisen vuodon takia, sen sijaan tuon kalvon liike aiheutti odottamattomia kalibroinnissa pysymisen ongelmia. Kuvittele rakentaneesi osa imusarjasta käyttäen venyvää vahvikkeetonta kumilevyä ja kontrolloivasi sen venymää heikosti tiivistetyn putken päähän laitetulla perhosventtiilillä.
Symposerin imusarjan puolinen avoin tilavuus on yhteensä 160ml ja kalvon liikkumatila on tilavuusmuutoksena 10ml/suunta. Eli eri tilanteissa Symposer toimi joko 150ml tai 170ml kotelona imusarjaan yhdistettynä ja täten turhana paineakkuna joka häiritsi seossuhteiden tarkempaa laskemista ja toteutumista nopealla tahdilla.

Isot pojat kertoivat tuonne kertyvän isoja määriä öljyä. Joillakin se on jopa ollut täynnä huohotusöljyä, vaikka kilometrejä vain puolet siitä mitä itselläni. Tässä kohden voinee onnitella itseänsä. Vain pieniä määriä öljyroiskeita 15 tkm ajolla.

Symposerin sijoituskohta on suoraan tuulettimen edessä, joten paikoilleen asennettuna se vähentää huomattavasti ilman virtaamista lohkon kylkeen. Muutos voi olla loppujen lopuksi odotettua isompi. Ainakin moottori tuntuisi piristyneen hieman. Toisaalta lämpösimpinä päivinä se voi heikentää hieman suorituskykä, sillä tuuletin tuulettaa lauhduttimelta ylimääräistä lämpöä. Joka tapauksessa ilmavirtaus moottorin etupuolella lisäntyy eli haittapuolet eivät ole pitkäaikaisia ja rajoittunevat vain tyhjäkäyntitilanteisiin.

Venttiilin poisto aiheuttaa DTC-koodin joka kertoo sen puutteesta, mutta ECU tottuu ja ymmärtää olla kaipaamatta sitä DTC nollaamisen jälkeen. Risa venttiili aiheuttaa jatkuvan vikakoodin ja lisäksi ainakin vuoden 2013 malli piipittelee ikävästi vikatilassaan vielä auton sammuttamisenkin jälkeen.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu