Ecoboost / Active Sound Symposer (pois), osa 2

Aikaisemmin olen maininnut, että perhosventtiilin jumittelun (jopa kuukaudeksi) ja muutamia kertoja vikakoodin nollailun jälkeen päädyin poistamaan yhdysputken venttiilin ja ohjaamon väliltä. Sittemmin tuli poistetuksi myös toinen putkiosuus (varsinaiselta sound symposerilta tuleva) ja ohjausventtiili.
Olin jonkin aikaa ihmetellyt, miksi autossa tuntui toisinaan olevan "pitkä vieteri". Ei oikein reagoinut aina toivotusti kaasuun matalilta kierroksilta. Hieman se tilanne tuntui parantuvan kun laitoin kalusteisiin tarkotetun ulkotulpan pölysuojaksi symposerin päähän. Ja konepellin alta kuului toistuvasti jotain piipittelyä, jonka sain myöhemmin tietää olevan yhteydessä symposerin venttiilin vikakoodiin.

Oli CRSC ratapäivä, kävin Ahveniston radalla ajelemassa. Symposerin päässä oli yhä pari kuukautta asennuksen jälkeen tämä mainittu hattu. Kunnes jossakin vaiheessa se oli ampunut tämän hatun pois. Kuvittelinkin nähneeni jotain tutun näköistä keskellä rataa. Painetta sieltä ei pitäisi tulla, vain vähän ääniaaltoja eli edestakaista liikettä, siksi ihmetytti kovati. Seokset menivät taas entistä enempi sekasin ja koneen vieteri piteni jälleen.

Päätin kokeilla uutta lähestymistapaa, odotellessa että tulisi joskus hankittua siihen sopiva levy tulppaamaan imusarjan reikä, jotta voi poistaa koko symposerin. Eli symposeria ei tällä kertaa vielä poistettu, mutta sille laitettiin sisäpuolinen ruuvilla paisuva veneen kumitulppa. Muutaman ajolenkin eli noin 1/3 tankillista bensaa jälkeen näyttäisi siltä, ettei enää hae seoksia kaiken aikaa vaan on päätynyt hieman aikaisempaa rikkaamman puolelle seokseen ja long term fuel trim on tasan 0%. Eikä short term trimmailuakaan juuri tehdä ainakaan tyhjäkäynnillä. Puhtia on heti kaasupolkimen painalluksen alusta asti, eikä pitkästä vieteristä ole kuin muisto vain. Ilmeisestikin tuo symposerin kalvo joko falskaa hieman tai sitten venyy aivan liikaa ja siten aiheuttaa jotain epämääräistä häiriötä MAP-anturille. Joka tapauksessa kone toimii huomattavasti paremmin kun tämä Sound Symposer on käytännössä kokonaan pois eikä kalvotkaan liiku enää pientä värinää enempää kun ei ole kalvojen takana ilmalla liikkumatilaa ulos putkesta. Hieman harmittaa, ettei tullut tehtyä tuota aikaisemmin, olisi ollut parempi ajaa radalla täydellä teholla ilman imuvuotoja tai muita vastaavia häiriöitä. Mutta ensi kerran sitten. Suosittelen koko Sound Symposerin poistoa ja alumiinilaattaa tilalle, mutta ensiapuna käy veneentappi joka paisuu ilmoitetun mittansa mukaan 28mm reikään. Sen kumiosa kannattaa kääntää väärin päin, jolloin kartion suurempi pää menee Sound Symposerin portista seinämän sisäpuolelle ja tulppa paisuu sormimutterista kiertämällä tiukasti paikoilleen.

omakuva

autoni ("Mandariini") menu